|
هاوینگ
|

PPI و CPI چیست؟

شاخص cpi

شاخص CPI و PPI در فارکس فاکتوری چیست؟

 مفهوم CPI چیست؟

در این بخش می خواهیم در رابطه با PPI و CPI صحبت می کنیم.
می رویم سراغ اخبار فاندامنتال که این روزها بسیار غوغا کرده است و یکی از مهم ترین پوینت هایی که داخل اخبار فاندامنتال یا فارکس فکتوری (Forex Factory)، باید چک کنیم CPI یا همان شاخص مصرف کننده می باشد.

 

داده consumer price index یا شاخص قیمت مصرف کننده، میزان تغییر در قیمت های کالاها و خدماتی است که مصرف کنندگان برای مصرف شخصی خود به آنها نیاز دارند. این شاخص به منظور اندازه گیری تورم استفاده می‌شود و نشان دهنده چگونگی تاثیر تغییرات قیمت‌ها بر قدرت خرید مردم است.

سی‌پی‌آی بر اساس مجموعه‌ای از کالاها و خدمات رایج مانند خوراکی‌ها، کالاهای مصرفی، پوشاک، خدمات بهداشتی و پزشکی، تفریح و سرگرمی، بنزین و حمل و نقل و کالاهای اساسی همان خدمات اصل یک مملکت را می گویند که بصورت ماهانه ارائه می شود و بخش اصلی این خبر تاثیرات مستقیم بر روی تورم یک کشور دارد. سپس این قیمت‌ها با ارزش وزنی مشخص وزن داده می شوند تا یک شاخص مناسب برای اندازه گیری تورم ایجاد شود.

با توجه به CPI، می‌توان میزان تورم را در یک کشور مشخص کرد و دولت و بانک مرکزی بر اساس آن تصمیمات تنظیمی خود شامل تغییر نرخ بهره، تغییرات در حوزه سیاست‌های مالی و پولی، تنظیمات گمرکی و غیره را انجام می‌دهند.

به عنوان مثال اگر CPI بالا باشد، تورم آن کشور می خواهد افزایش پیدا کند و اگر CPI پایین باشد، تورم آن کشور می خواهد رو به پایین برود.

این شاخص به Cost of Living Index هم مشهور است (شاخص هزینه های زندگی).

شاخص مصرف کننده

انواع CPI

CPI
Core CPI
Flash CPI
Final CPI
Perlim CPI

شاخص CORE CPI همان CPI منهای مواد غذایی و هزینه های انرژی می باشد.

شاخص Flash CPI یک تخمین اولیه از CPI است.

شاخص Final CPI که CPI نهایی خواهد بود.

تاثیر اعلام ماهیانه CPI بر سیاستهای پولی و مالی

با افزایش CPI در حقیقت قیمت سبد کالاها و خدمات اساسی گرانتر شده و دولت می بایست با سیاست افزایش نرخ بهره تورم را کاهش دهد.

و اما در صورتی که CPI روند نزولی پیدا کند دولت با سیاستهای پولی در جهت کاهش نرخ بهره و اعطای وام سعی در تشویق خروج پول از بانکها در جهت تولید و همچنین تشویق مردم با هزینه کردن برای زندگی این کاهش CPI را جبران می نماید.

اما بیشتر اعلام شدن CPI نسبت به CPI CORE بسیار خطرناک است چرا که مردم برای خوراک و انرژی هزینه بیشتری پرداخت میکنن و این بسیار خطرناک تر است.

PPI چیست؟

در قسمت دوم فاندامنتال می پردازیم به PPI (Producer Price Index) یا همان شاخص قیمت تولید کننده ها که تولید کننده ها و فروشنده ها را مورد بررسی قرار می دهد بر خلاف CPI که شاخص مصرف کننده ها بود و دارای سه حوزه ی کاملا مجزا می باشد که عبارت است از:
1. شرکت های صنعتی
2. شرکت های کالا محور
3. شرکت های مبتنی بر مرحله ی پردازش
در واقع PPI این سه بخش را بررسی می کند و به صورت ماهانه ارائه می دهد که یکی از شاخص های معتبر در فارکس فاکتوری است که با قرمز یا نارنجی نمایش داده می شود و می تواند بر روی قیمت تاثیر داشته باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

موفقیت آمیز بود!

تبریک، با موفقیت انجام شد، از همراهی شما سپاسگذاریم.❤️