|
هاوینگ
|

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟

توکن سوزی

منظور از توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟

عبارت توکن سوزی تصویری از عمل سوزاندن دارایی ها را در ذهن سرمایه گذار تداعی می کند اما ارز های دیجیتال و توکن ها تنها ماهیت مجازی دارند و مسلما منظور از توکن سوزی در اینجا عمل سوزاندن نیس، توکن سوزی ارز دیجیتال به فرآیندی گفته می شود که در آن توسعه دهندگان یک ارز خاص آن را از گردش خارج می کنند. سوزاندن توکن باعث کاهش اثر تورمی، جلوگیری از افت ارزش و بالا بردن ارزش یک توکن انجام می شود. این کار باعث می شود که یک کشش صعودی مصنوعی برای قیمت توکن مورد نظر به وجود آید و قیمت آن بالا رود.

توکن سوزی عملی است که معمولا برای  در این فرایند بخشی از توکن های موجود در بازار به روش های مختلفی به اصلاح سوزانده می شوند

ممکن است در ذهن شما این سوال پیش آمده باشد که کدام ارز دیجیتال توکن سوزی دارد؟ در جواب باید بگوییم که همه توکن های ارز دیجیتال تقریباً پروتکل ها و مکانیسم های سوزاندن سکه را دارند. ” اثبات سوختن” یا اثبات کار (که منجر به استخراج سکه می شود) را می توان بخش جدایی ناپذیر از ارزهای دیجیتال دانست.

این کار مسلماً می تواند بر پویایی عرضه و تقاضا در بازار تاثیرگذار باشد. این رویداد با کاهش توکن های در گردش، آن ها را کمیاب کرده و ارزش رمز ارزها را افزایش می دهد. به همین دلیل است که سوزاندن سکه یا همان توکن سوزی می تواند به طور مستقیم موجب افزایش انگیزه خرید در سرمایه گذاران شود.

هرساله توسعه دهندگان برخی از ارزهای دیجیتال تعداد ثابتی از توکن را می سوزانند تا قیمت را در یک نقطه مورد نظر تحت کنترل داشته باشند. این کار باعث می شود که سرمایه گذارانی که آن ارز دیجیتال را هولد کرده اند نگران نباشند و از کاهش ارزش آن در آینده نزدیک نترسند. یک مثال خوب Binance Quarterly Burns است، که آخرین مورد آن در جولای 2020 اتفاق افتاده است.

این شرکت از زمان شروع توکن سوزی بایننس حدود 60 میلیون دلار توکن BNB را سوزانده است. بایننس با این کار در تلاش است که ارزش ارز دیجیتال خود را یعنی bnb را افزایش دهد و با این کار از سرمایه گذارانی که این ارز را خریداری کرده و برای بلند مدت هولد کرده اند حمایت کند. همچنین ارز دیجیتال ریپل نیز که یک دارایی دیجیتالی برترهست، نیز این کار را انجام می دهد. اما از روش متفاوتی استفاده می کند. این ارز در واقع تعداد تراکنش های مجاز در شبکه خود را کاهش می دهد.

توکن سوزی بایننس

چرا توکن سوزی ارز دیجیتال انجام می شود؟

توکن سوزی ارز دیجیتال به این منظور انجام می شود که ارزش آن ارز در بازار افزایش یابد. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم باید بگوییم که چندان بی شباهت به آنچه در حوزه نفت اتفاق می افتد نیست. اگر قیمت هر بشکه نفت کاهش یابد یعنی این که عرضه در بازار زیاد است و تقاضا کم، در این صورت کشورهای تولید کننده نفت عرضه را کاهش می دهند و از تولید کم می کنند تا قیمت ها دوباره افزایش یابد یا به تعادل برسد. همین موضوع در مورد توکن سوزی ارزهای دیجیتال نیز صدق می کند.

این عمل شبیه به باز خرید سهام توسط شرکت هایی مثل اپل یا مایکروسافت در بازار بورس است که بر اساس آن شرکت از سود و درآمد حاصل خود سهامی را از بازار خریداری کرده و در واقع ارزش داریی سهام داران را افزایش می دهد.

هدف از این کار تنظیم عرضه و در نتیجه ثبات قیمت است. وقتی توسعه دهندگان یا استخراج کنندگان سکه ها را می سوزانند، تعداد سکه های موجود در بازار ارزهای دیجیتال کم می شود. در نتیجه این موضوع می تواند بر ارزش آن ارز دیجیتال بیفزاید.

زیرا در غیر این صورت ارزهای دیجیتال نیز مانند ارزهای فیات دارای ماهیتی تورمی می شدند. البته نمی توان گفت که توکن سوزی همواره باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال مورد نظر می شود بلکه عوامل دیگری هم هستند که می توانند در نوسانات ارز دیجیتال تاثیرگذار باشند.

این کار باعث می شود که بتوان شبکه را از اسپم ها محافظت کرد. وقتی برای یک پروژه توکن سوزی اتفاق می افتد، برای مثال توکن سوزی کاردانو (ADA)، BNB یا سایر ارزهای دیجیتال، در واقع این موضوع نشان دهنده این است که صاحبان آن توکن خاص به سرمایه گذارانی که در آن ارز سرمایه گذاری کرده اند تعهد خود را نشان می دهند. هرچه اعتماد بیشتری جلب شود سرمایه بیشتری جذب خواهد شد.

این کار همچنین باعث می شود که شفافیت در بازار مالی بیشتر شود. اهمیت سوزاندن توکن ها به قدری مهم است که برخی از پروژه ها حتی مکانیسم های اجماع خود را بر اساس استراتژی کاهش تورم قرار داده اند. برخی دیگر از پروژه ها نیز حتی تا آنجا پیش رفته اند که یک ارز دیجیتالی به وجود آورده اند که با هر تراکنشی بخش از کل عرضه آن در بازار سوزانده می شود.

توکن سوزی ارز دیجیتال

انواع روش های توکن سوزی ارز دیجیتال کدامند؟

تصمیم توکن سوزی یک ارز دیجیتال معمولاً توسط سازندگان آن ارز دیجیتال گرفته می شود. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که می توان با استفاده از آن مقدار مشخصی از یک توکن را از چرخه معاملات خارج کرد. معمولاً این کار زمانی روی می دهد که یک کوین یا توکن جدید وارد بازار می شود که به آن عرضه اولیه گفته می شود. بعد از این که زمان عرضه اولیه آن توکن به اتمام رسید مقداری از آن کوین ممکن است باقی بماند در این صورت تیم توسعه دهنده اقدام به سوزاندن ارزهای باقی مانده می کند و با این کار باعث می شود هم توجه کاربران را به سمت ارز جدید جلب کند و هم این که ارزش توکن در بازار بیشتر شود.

روند کار بسیار واضح است. هر کسی می تواند این کار را انجام دهد. فقط باید تعداد توکن هایی که می خواهد از گردش خارج کند تعیین کند. برای مثال اگر در زمان های گذشته مقداری ارز دیجیتال خریداری کرده اید و در یک کیف پول ذخیره نموده اید و در حال حاضر کلید دسترسی به محتوای آن کیف پول را ندارید، شما به یک نوعی توکن سوزی انجام داده اید. چون که آن توکن هایی که خریداری کرده اید دیگر به دست هیچ کس نخواهد افتاد و عملاً از گردش معاملات خارج شده اند.

سازندگان توکن هم دقیقاً مشابه همین عمل می کنند. برای مثال تعداد مشخصی از توکن را به آدرس یک کیف پولی که کلید خصوصی آن در دسترس نیست می فرستند. بنابر این بدون هیچ کلید خصوصی کسی نمی تواند به آن توکن ها دسترسی داشته باشد، این کار باعث حذف آن مقدار توکن از بازار می شود.

یکی دیگر از روش ها به این صورت است که ماینرها و کاربران، برای به دست آوردن کوین جدید باید مقداری توکن سوزی انجام دهند. این کار باعث خواهد شد ارزش کوینی که به کاربر اختصاص داده می شود بیشتر شود. روش دیگر این است که ماینر ها بخشی از توکن را می سوزانند تا این که اجازه استخراج داشته باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

موفقیت آمیز بود!

تبریک، با موفقیت انجام شد، از همراهی شما سپاسگذاریم.❤️