|
هاوینگ
|

شاخص ترس و طمع چیست؟

شاخص ترس و طمع چیست؟ بررسی کاربرد این شاخص در تحلیل ارز های دیجیتال!

شاخص ترس و طمع چیست؟ این سوال از جمله پرسش های متداولی به حساب می آید که اکثر تریدر های تازه وارد با آن مواجه خواهند شد. به صورت کلی، در دنیای ارز های دیجیتال ما می توانیم شاخص های زیادی را مشاهده کنیم. هر کدام از این شاخص ها، به نحوی خاص روی بازار موثر هستند. شاخص ترس و طمع، ابزاری است که به احساسات تریدر ها اشاره دارد. با استفاده از این شاخص شما می توانید جو بازار از نظر روانی را مورد بررسی قرار دهید و بر همان اساس هم سفارش خود را ثبت نمایید. جالب است بدانید که نمودار شاخص ترس و طمع در دنیای ارز های دیجیتال، همواره روند تحلیل را تحت تاثیر خود قرار می دهد. امروز ما قصد داریم به سوال شاخص ترس و طمع چیست ؟ پاسخ دهیم. پس با ما همراه شوید.

شاخص ترس و طمع چیست ؟

بیایید کارمان را با پاسخ به یک سوال مهم و ساده شروع کنیم: شاخص ترس و طمع چیست؟ Fear and Greed Index برای اولین بار توسط مجموعه CNNMoney مطرح شد. کارشناسان برای سنجش حرکات بازار سهام و دنیای ارز های دیجیتال، تکنیک های مختلفی را به کار می گیرند. آنها با جمع آوری اطلاعات خرید و فروش می توانند در مورد منصفانه بودن قیمت یک ارز یا دارایی خاص نظر بدهند.

شاخص ترس و طمع به ابزاری گفته می شود که وضعیت روانی تریدر ها را نشان می دهد. با استفاده از این شاخص می توان متوجه شد که آیا قیمت یک دارایی منصفانه است، یا بی دلیل افزایش پیدا کرده! به خاطر داشته باشید که این شاخص می تواند فشار های سنگینی را روی قیمت یک ارز خاص وارد نماید. هرچه شاخص به ترس نزدیک تر باشد، احتمال ریزش قیمت بالا تر است. در حالی که هرچه شاخص به طمع نزدیک تر باشد، احتمال افزایش قیمت بالا تر می رود. کارشناسان این شاخص را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه طراحی می نمایند.

ضرورت استفاده از شاخص ترس و طمع در تحلیل تکنیکال

حتما شما هم از خود می پرسید که چرا استفاده از شاخص ترس و طمع در تحلیل تکنیکال اهمیت زیادی دارد؟ در قسمت های قبل به این مسئله اشاره کردیم که شاخص های ویژه ای همچون ترس و طمع می توانند روند انجام فعالیت های مختلف در بازار ارز های دیجیتال را تحت تاثیر خود قرار دهند. وضعیت بازار از نظر روانی روی قیمت ارز های مختلف تا حد قابل توجهی تاثیر گذار خواهد بود. مد نظر قرار دادن این فاکتور هنگام تحلیل تکنیکال به شما اجازه می دهد تا به راحتی نسبت به پیش بینی قیمت اقدام نمایید. البته که این شاخص تنها عامل موثر روی قیمت ارز دیجیتال نمی باشد. فاکتور های زیادی را می توان در این زمینه به کار برد.

شاخص ترس و طمع ارزهای چطور محاسبه می‌شود؟

کارشناسان برای محاسبه شاخص ترس و طمع در بازار ارز دیجیتال یک سری تکنیک های خاص را به کار می گیرند. این شاخص به شش منبع وابسته است. هر کدام از این منابع یک وزن خاص داشته و فرمول را تحت تاثیر خود قرار می دهند. در لیست زیر شما می توانید مهم ترین منابع به کار رفته در محاسبه این شاخص را به صورت دقیق مشاهده نمایید.

• Market Volatility: در این فاکتور ما نوسانات فعلی و نسبت آنها به حداکثر قیمت را در نظر می گیریم.

• Trading Volume: حجم و قدرت بازار فعلی می تواند نشان دهنده تصمیم گیری های احساسی و وضعیت روانی بازار باشد. در نتیجه، توجه به آن اهمیت زیادی خواهد داشت.

• Social Media: شبکه های اجتماعی می توانند روی شاخص های خاصی همچون ترس و طمع تاثیر گذار باشند. از نظر روانی، تریدر های تازه وارد به سراغ ارز هایی می روند که توسط تریدر های حرفه ای و خوش نام تحت پشتیبانی قرار گرفته اند. افزایش غیرعادی علاقه به یک ارز، می تواند به رفتار های حریصانه منجر شود.

• Bitcoin’s Dominance: بیت کوین یکی از بزرگترین ارز های دیجیتال موجود در سراسر جهان به حساب می آید که تغییرات قیمتی اش روند بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد. وضعیت اثر گذاری بیت کوین روی این شاخص موثر خواهد بود.

بررسی نمودار شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال

نمودار شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چند قسمت مختلف را در خود جای داده است. ساختار این نمودار اصلا پیچیده نیست. با نگاه اول شما می توانید متوجه ساختار آن شوید. کارشناسان در طراحی این نمودار یک سری محدوده های خاص را مشخص نموده اند. هر کدام از این محدوده ها نشان دهنده وضعیت احساسات تریدر ها در شرایط مختلف می باشند.

لازم به ذکر است که فاکتور های موثر روی شاخص ترس و طمع در دنیای ارز های دیجیتال با دنیای سهام متفاوت است. قاعدتا سهامدار های حرفه ای و تریدر های فعال در دنیای فارکس به راحتی تحت تاثیر شبکه های اجتماعی قرار نمی گیرند. پس فاکتور های موثر روی وضعیت و اعداد این شاخص در بازار های مختلف با یکدیگر فرق می کنند. اگر شما هم به دنبال استفاده از این شاخص برای تحلیل تکنیکال هستید، لزوما باید بر اساس بازار فعلی خود این شاخص را محاسبه نمایید.

اعداد این شاخص چه حالاتی را نشان می دهند؟

زمانی که شما به شاخص ترس و طمع نگاه کنید، چند عدد مختلف را مشاهده خواهید کرد. به نظرتان هر کدام از این اعداد چه حالت ها و شرایطی را به نمایش می گذارند؟ در لیست زیر، شما می توانید چند مورد از این محدوده های مشخص شده و نحوه تصمیم گیری بر اساس آن را مشاهده نمایید.

• محدوده 0 تا 24: در این حالت بازار در ترس شدید قرار گرفته و احتمال سقوط قیمت وجود دارد. شما باید پوزیشن های خود را به درستی ایجاد نمایید تا با ضرری در این زمینه مواجه نشوید.

• محدوده 25 تا 44: در این حالت بازار در ترس قرار گرفته ولی شدت زیادی ندارد. بهتر است قبل از اقدام برای خرید یا فروش، تحلیل درستی انجام دهید.

• محدوده 45 تا 55: در این حالت بازار عادی بوده و نه به ترس نزدیک است و نه به طمع. در این شرایط قیمت به محدوده اصلی نزدیک بوده و ترید مشکلی را برای شما ایجاد نمی کند.

• محدوده 56 تا 75: در این حالت تریدر ها از نظر روانی روی طمع قرار گرفته اند. احتمال افزایش قیمت به واسطه خرید بیش از اندازه وجود خواهد داشت.

• محدوده 76 تا 100: در این حالت تریدر های فعال در دنیای ارز دیجیتال در حالت طمع شدید قرار گرفته اند. هنگام تصمیم گیری و ترید در این حالت هم شما باید مراقب باشید تا ضرر نکنید.

بهترین راه دسترسی به این شاخص کدام است؟

آیا شما هم به دنبال دسترسی به شاخص ترس و طمع هستید؟ امروزه پلتفرم های ایرانی و خارجی زیادی در زمینه رصد بازار و نمایش این شاخص فعالیت می کنند. برای دسترسی به این شاخص پر اهمیت شما می توانید خدمات یکی از پلتفرم های داخلی یا خارجی فعال در این زمینه را به کار گیرید. توصیه ما به شما استفاده از سایت های معتبر خارجی می باشد. این سایت ها همواره روی کیفیت خدماتشان حساسیت زیادی نشان می دهند.

به عنوان مثال، افرادی که به دنبال استفاده از شاخص ترس و طمع هستند می توانند به سراغ پلتفرم Coinstats بروند. این پلتفرم همواره بازار ارز های دیجیتال را تحت بررسی قرار داده و شاخص های خاصی همچون ترس و طمع را به صورت مستقیم در اختیار شما می گذارد. Bitdegree از جمله دیگر مراجعی به حساب می آید که شما می توانید آن را برای محاسبه شاخص های خاصی همچون ترس و طمع به کار گیرید.

نکات مهم برای استفاده از این شاخص در بازار ارز دیجیتال

علاقه مندان به استفاده از شاخص ترس و طمع در بازار ارز های دیجیتال، همواره باید یک سری نکات خاص را به خاطر بسپارند. اولین نکته ای که این پروسه را تحت تاثیر خود قرار می دهد به شاخص بیت کوین اشاره دارد. فرقی ندارد که شما در حال کار روی چه ارزی هستید؛ در هر صورت بیت کوین روی کل بازار موثر خواهد بود. جدا از این مسئله، شاخص های خاصی همچون ترس و طمع در دنیای ارز های دیجیتال می توانند تا حدی روی قیمت موثر باشند ولی الزاما آن را تحت تاثیر خود قرار نمی دهند. یعنی قرار گرفتن شاخص روی ترس، الزاما باعث کاهش قیمت نهایی آن نخواهد شد. در نتیجه، برای ترید و فعالیت در دنیای ارز های دیجیتال شما باید از تحلیل تکنیکال استفاده نمایید.

کلام آخر

همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، شاخص ترس و طمع یکی از ابزار های مهم در دنیای تحلیل ارز های دیجیتال به حساب می آید که استفاده از آن مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. با استفاده از این شاخص افراد به راحتی می توانند نسبت به بررسی وضعیت بازار از نظر روانی اقدام نمایند. معامله گر هایی که به صورت احساسی ترید می کنند، خیلی سریع به این فاکتور واکنش نشان داده و با ضرر مواجه می شوند. به خاطر داشته باشید که این شاخص را می توان برای ارز های مختلفی به کار برد. یک ارز خاص همچون بیت کوین، می تواند کل بازار ارز های دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد. پس توجه به شاخص این ارز اهمیت زیادی دارد.

منابع

What is the Crypto Fear & Greed Index?


https://www.investopedia.com/terms/f/fear-and-greed-index.asp

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

موفقیت آمیز بود!

تبریک، با موفقیت انجام شد، از همراهی شما سپاسگذاریم.❤️