|
هاوینگ
|

ماینر چیست؟

ماینر بیت کوین

ماینر به دستگاه های گفته میشه و این دستگاه ها در واقع نوعی از کامپیوتر های بزرگی هستند که به برق متصل میشن و قدرت پردازش خودشون رو در اختیار فضای بلاکچین قرار میدن تا تراکنش هایی که بر این بستر انجام میشه رو تائید کنند و اطلاعات اون تراکنش های هش شده رو در بلاک ها ذخیره کنند و بابت انجام این تراکنش ها کارمزد می‌گیرن و مسئله ی دیگه اینه که ماینر ها باید بلاک هارو کد گزاری کنن و این کد گزاری به صورت یک جورچین خیلی پیچیده است که بهش هش پازل میگن (یعنی اطلاعاتی که قبلا هش یا رمزنگاری شده بود الان در بلاک ها کد گزاری میشه) و هر ماینری که این هش پازل هارو زود تر حل کنه، در ازاش پاداش میگیره که همون رمز ارز ها هستن.

ماینر و استخراج رمز ارز

از زمانی که بلوک پیدایش، اولین بلوک بیت کوین در سال 2009 استخراج شد، پیوسته شاهد حضور ماینر های جدید و توسعه تکنولوژی های فرایند ماینینگ یا استخراج رمز ارز بوده ایم. از آن جایی که رمز ارز ها پول نقد نیستند و بنابراین نمی توان به صورت فیزیکی آن ها را رویت کرد، از این رو فرایند تولید آن ها توسط سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری که افراد در اختیار شبکه قرار می دهند، انجام می گیرد.

علاوه بر هدف اصلی ماینر رمز ارز ها که استخراج ارز های دیجیتال است، تایید تراکنش ها و اضافه کردن آن ها به یک دفتر کل توزیع شده که بلاکچین نام دارد، از دیگر اهداف استخراج کنندگان و فعالان در صنعت کریپتوکارنسی می باشد.
در ادامه این نوشتار کمی بیشتر با فرایند ماینینگ و نیز نحوه عملکرد ماینر ها، آشنا خواهیم شد.

ماینر چیست؟

در عصر تکنولوژی جدید رمز ارز ها، انجام تراکنش ها در فضایی کاملا غیر متمرکز، صورت می گیرد. یکی از پیش زمینه های ایجاد کننده این انقلاب تکنولوژیکی مالی، دستگاه های سخت افزاری و نرم افزار هایی هستند که به محض انجام هر تراکنش، آن را بر روی دفاتر کل توزیع شده، اضافه می نمایند.

این سخت افزار ها و سایر دستگاه هایی که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت، مجموعا یک عضو خاص و نوین را در فرایند استخراج و تولید رمز ارز ها، تشکیل داده اند که در اصطلاح به آن ماینر می گویند. ماینر ها در فرایند استخراج علاوه بر ایجاد بلوک هایی برای ذخیره داده های رمز ارزی، در حفظ و ارتقای امنیت پرداخت های الکترونیکی نیز نقش ویژه ای را ایفا می کنند.

ماینر

ماینر بیت کوین و نحوه عملکرد آن

برخلاف سیستم خدمتگذار مشتری که بانک ها برای تایید تراکنش ها و جلوگیری از وقوع مشکل خرج دوباره پول از آن استفاده می کردند، شبکه همتا به همتای ایجاد شده توسط بلاکچین بیت کوین باعث شده که افراد بتوانند بدون نیاز به واسطه و رو به رو شدن با انواع ریسک ها نظیر، خرابی یا هک سیستم، با یکدیگر به طور مستقیم در ارتباط باشند. این مزیتی است که غیر متمرکز بودن سیستم های سخت افزاری در تجارت ارز های دیجیتال، ایجاد کرده است.

سیستم جدیدی که مورد بحث ما نیز هست، سازوکار ضد خطایی را درون شبکه بلاکچین ایجاد کرده که باعث تقویت فرایند اعتبارسنجی تراکنش ها شده است. ماینر ها در این فرایند مجموعه ای از سخت افزار های دارای قدرت پردازش هستند که به شبکه بیت کوین وصل می شوند. در واقع در طی معاملات و تراکنش های بیت کوین، شبکه بلاکچین توسط منابع رایانه ای و مصرف انرژی برق، پشتیبانی می شود. کاری که این سخت افزار ها انجام می دهند، ذخیره سازی بلاک ها در نرم افزار هایی خاص است. بدین طریق تراکنش های جدید با تکیه بر امکانات تکنولوژیکی این چنینی، به درستی اعتبارسنجی می شوند.

پس از خلق و معرفی عمومی بیت کوین، مفهومی با عنوان، استخراج بیت کوین (کاوش بیت کوین/Bitcoin Mining) شکل گرفت.
احتمالا بحث استخراج بیت کوین در نگاه اول از نظر بسیاری از افراد دیوانگی به نظر می رسد.
تصویر اینکه، کامپیوترها پول های مجازی را استخراج کنند، نه فقط تا چند سال پیش که در همین لحظه نیز برای اغلب افراد عجیب به نظر می رسد اما حقیقت چیزی بیشتر از جمله ساده ای است که بیان شد.
استخراج بیت کوین، ستون فقرات شبکه های بیت کوین (Bitcoin Net work) است. استخراج کنندگان (ماینرها/Miners) امنیت شبکه را فراهم و تراکنش های بیت کوین را تایید می کنند.
بدون استخراج کنندگان بیت کوین، شبکه مورد حمله قرار می گیرد و ناکار آمد خواهد بود.
استخراج بیت کوین به وسیله کامپیوترهای مخصوصی انجام می شود. نقش ماینرها، امن سازی شبکه و پردازش هر تراکنش بیت کوین است.
ماینرها به این موضوع با حل یک مسئله محاسباتی دست پیدا می کنند که به آن ها امکان به هم زنجیر کردن بلوک های تراکنش ها را می دهد و این همان زنجیره ی بلوکی (Blockchain) معروف بیت کوین است.
برای این خدمت، ماینرها با بیت کوین های جدید ساخته شده و هزینه های تراکنش ها (Transaction Fees) پاداش دریافت می کنند.

ماینر کامپیوتر

قدم به قدم با ماینینگ کریپتوکارنسی ها

 همزمان با گسترش سریع عرضه رمز ارز ها در طی سال های اخیر، شاهد پر رنگ شدن نقش و اهمیت ماینر ها در تولید و استخراج این رمز ارز ها هستیم که این امر برای سرمایه گذاران و فعالان بازار رمز ارز نیز بسیار جالب بوده است.

یکی از ابتدایی ترین ملزومات استخراج رمز ارز ها، وجود سخت افزار هایی است که علاوه بر دارا بودن قدرت پردازش بالا، ویژگی هایی نظیر، به صرفه بودن، مصرف برق پایین و … را باید داشته باشند.

اولین ماینر ها عملیات استخراج را با استفاده از رایانه های خانگی و شخصی انجام می دادند اما رفته رفته و با ارتقای سختی استخراج، استفاده از این دستگاه ها دیگر توجیح اقتصادی نداشت. همچنین از دستگاه هایی نظیر GPU و CPU نیز برای استخراج ارز های دیجیتال استفاده می شد که با توجه به میزان بالای مصرف برق این دستگاه ها، سخت افزار هایی جدید که به اختصار ASIC نامیده می شوند، جایگزین آن ها شدند. این سخت افزار ها به خوبی توانسته اند خود را از طریق توسعه قدرت هش، با افزایش میزان سختی استخراج هماهنگ سازند.

فرایند استخراج علاوه بر وجود سخت افزار ها، به نرم افزار هایی نظیر کیف پول دیجیتال و نیز فن های خنک کننده سخت افزاری نیاز دارد. با داشتن تجهیزات مناسب، استخراج ارز های دیجیتال و نیز تایید تراکنش ها و ثبت آن ها به سرعت انجام می شود.

ماینر اتریوم و بیت کوین

همانند استخراج ارز دیجیتال بیت کوین، فرایند استخراج ارز اختصاصی بلاکچین اتریوم نیز توسط سخت افزار هایی صورت می گیرد که توان پردازش بالایی دارند. ماینر اتریوم خود از یک ریگ یا پک سخت افزاری و نیز زیرساخت های نرم افزاری نظیر کیف پول های دیجیتال، تشکیل شده است.

فرایند استخراج اتریوم نیز مانند بیت کوین با بهره گیری از الگوریتم اثبات کار صورت می گیرد. به این شکل که ماینر ها طی یک عملیات محاسباتی پیچیده، با به اشتراک گذاشتن قدرت پردازشگر های خود در یک استخر استخراج، معادلات پیچیده ای را حل می کنند که در نهایت این کار به ایجاد بلاک هایی منتهی می شود که داده های مربوط به تراکنش های تایید شده، بر روی آن ها ذخیره می شود. ماینر ها در ازای انجام کار استخراج پاداش نیز دریافت می کنند که این پاداش بخشی از رمز ارز های استخراج شده را شامل می شود که به آن ها تعلق می گیرد.

ماینر کارتونی

فعالیت ماینر های جدید

همان طور که اشاره نمودیم، فرایند استخراج رمز ارز هایی نظیر بیت کوین و اتریوم بر اساس الگوریتم اثبات کار و با استفاده از قدرت پردازشگر های سخت افزاری انجام می شود. اما با پیشرفت زیرساخت شبکه بلاکچین، ماینر های جدید بدون نیاز به خرید و هزینه کردن بر روی سخت افزار ها و نرم افزار های گران قیمت، با استفاده از الگوریتم اثبات سهام در فرایند ماینینگ ارز های دیجیتال مشارکت می نمایند.

این روش نسبت به روش قبلی، مزیت های زیادی از جمله ایجاد فرصت برابر برای همه افراد جهت مشارکت در امر استخراج، وابستگی کمتر استخراج کنندگان به استفاده از انرژی برق و از همه مهم تر مقیاس پذیری بهتر را دارا می باشد.
لازم به ذکر است که ماینر های نسل دوم اتریوم از الگوریتم اثبات سهام برای استخراج رمز ارز استفاده می کنند.

هش ریت (HashRate) چیست؟

هش ریت یا نرخ هش و یا قدرت هش همگی به معنای میزان سرعتی که یک ماینر موفق به حل هش‌ می‌شود تا پاداش دریافت کند، گفته می شود.

هش ریت (HashRate) یا هش پاور (Hash Power) معیاری برای اندازه‌گیری عملکرد یک دستگاه ماینر است. به عبارت دیگر هش ریت، میزان سرعتی که یک ماینر موفق به حل هش‌ می‌شود تا پاداش دریافت کند را نشان می‌دهد. در روند استخراج بیت کوین، بلاک‌های حاوی تراکنش‌های تاییدشده، پیش از اضافه شدن به بلاک چین می‌بایست هش شوند. به روند هش شدن بلاک‌ها نیز هشینگ (Hashing) می گویند.

هش تابعی است که ورودی از حروف و اعداد را به یک خروجی رمزگذاری شده با طولی ثابت تبدیل می‌کند. توابع hash در سرتاسر اینترنت به منظور ذخیره ایمن کلمه عبور، یافتن سوابق تکراری، ذخیره سریع و بازیابی اطلاعات و موارد این‌چنین به‌کاربرده می‌شوند.

هش با استفاده از یک الگوریتم ایجاد می‌شود که برای مدیریت بلاک چین در فضای کریپتوکارنسی‌ها بسیار ضروری است و درواقع پایه و اساس شبکه بلاک چین نیز محسوب می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

موفقیت آمیز بود!

تبریک، با موفقیت انجام شد، از همراهی شما سپاسگذاریم.❤️