|
هاوینگ
|

کیف پول رمز ارز

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول رمزارز یا ارز دیجیتال (Wallet) چیست؟

به بیان ساده کیف پول ارز دیجیتال یک برنامه نرم افزاری یا سخت افزاری جهت مدیریت ارز های دیجیتال است که امکان دریافت ، ذخیره سازی و ارسال رمز ارزها فراهم می شود. کیف پول ارز دیجیتال همانند یک پایگاه داده کوچک عمل می کند. وظیفه کیف های پول نگهداری اطلاعات و کد رمز های خصوصی و عمومی کاربران می باشد.

 آن ها در بستر شبکه بلاکچین ، بلاک های گوناگون را به یکدیگر ارتباط داده و با آن ها در ارتباط هستند تا کاربران بتوانند بدینوسیله معاملات ارز دیجیتال خود را انجام دهند.

به همین دلیل از سوی دیگر به آن ها کیف پول بلاکچین هم می گویند.

به طور کلی می توان کیف پول ارز های دیجیتال را به دو دسته تقسیم بندی کرد :

1- کیف پول گرم (Hot Wallet)

کیف پول گرم به نوعی از کیف پول ارز های دیجیتال گفته می شود که به اینترنت متصل است و می تواند یک برنامه تحت وب یا یک برنامه موبایل باشد. استفاده از کیف پول های گرم آسان است ، اما در مقایسه با سایر کیف پول ها از امنیت کمتری برخوردار هستیند زیرا ممکن است هکرها بتوانند از طریق اینترنت به این کیف پول ها دسترسی پیدا کنند.

کیف پول آنلاین (تحت وب) ، کیف پول موبایلی و کیف پول دسکتاپ نوعی از کیف پول گرم محسوب می شود .

2- کیف پول سرد (Cold Wallet)

برعکس کیف پول گرم ، کیف پول های سرد به صورت آفلاین است و ذخیره سازی را بدون اینترنت انجام می دهند. این نوع از کیف پول ها مطمین ترین و امن ترین روش ذخیره سازی محسوب می شوند و بسیار امن تر از کیف پول های گرم هستند ، زیرا هکرها برای دستیابی به کیف پول شما ،به دسترسی فیزیکی نیاز دارند.

کیف پول کاغذی و کیف پول های سخت افزاری نوعی از کیف پول های سرد محسوب می شوند.

کیف پول گرم

کیف پول سخت افزاری (Hardware Wallet)

کیف پول های سخت افزاری امن ترین گزینه برای ذخیره ارز های دیجیتال هستند. کاربر ، این کیف پول ها را به صورت فیزیکی نزد خود نگه می دارد و از همین رو امنیت آن ها به نسبت نمونه های نرم افزاری بالاتر است.
امنیت بسیار بالا و ذخیره همزمان چند صد ارز دیجیتال ، مهم ترین ویژگی کیف پول سخت افزاری است.

کیف پول نرم افزاری (Software Wallet)

کیف پول نرم افزاری یک شکل رایج از کیف پول است که در آن کلید خصوصی برای فرد در پرونده های نرم افزاری روی کامپیوتر ذخیره می شود.

کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

به بیان ساده کیف پول کاغذی همان کلید خصوصی است که بر روی برگه کاغذی نوشته شده است. امنیت مهم ترین مزیت این کیف پول ها است ، اما معایب و مشکلات آن در این کیف پول ها کلید خصوصی روی یک تیکه کاغذ نوشته می شود ، در مقابل شرایط بد نگهداری مقاوم نیست و نسبت به عوامل طبیعی مانند رطوبت ، گرما و پوسیدگی آسیب پذیر است.

کیف پول موبایل (Mobile Wallet)

کیف پول های موبایل از محبوب ترین انواع کیف پول ها هستند. دلیل این محبوبیت ، همانطور که حدس می زنید سهولت استفاده از آن هاست. با یک کیف پول موبایل می توانید در هر زمانی با استفاده از تلفن همراه خود به دارایی خود دسترسی داشته باشید و برای انجام تراکنش ها از آن استفاده کنید. امروزه تمرکز اغلب توسعه دهندگان کیف پول ، روی عرضه کیف پول های موبایل متمرکز شده است. از بهترین و معروف ترین کیف پول های موبایلی می توان به تراست والت و اتمیک والت اشاره کرد.

کیف پول دسکتاپ (Desktop Wallet)

کیف پول های دسکتاپ برای آن دسته از افرادی طراحی شده است که بیشتر کارشان با رایانه های شخصی و لپ تاپ است .این کیف پول ها کلید خصوصی را روی خود کامپیوتر ذخیره می کنند و برای سیستم عامل های ویندوز ، لینوکس و مک عرضه می شوند.

کیف پول تحت وب (Web Wallet)

اگر دسترسی به رایانه یا تلفن همراه نداشته باشید ، کیف پول های تحت وب راحت ترین گزینه برای شما هستند. همانطور که از اسمشان پیداست ،این کیف پول ها بر بستر اینترنت کار می کنند و با استفاده از یک مروگر می توان به آنها دسترسی پیدا کرد. در خصوص معایب این کیف پول ها می توان به ذخیره شدن کلید خصوصی بر روی اینترنت اشاره کرد که امنیت را کاهش می دهد.

کیف پول هیبریدی

به بیان ساده، کیف پول هیبریدی ( Hybrid Wallet ) به شکلی ترکیبی از کیف پول گرم و سرد است.

کیف پول‌های گرم به پلتفرم‌هایی از ذخیره اطلاعات ارزی گفته می‌شود که به صورت مداوم به اینترنت متصل هستند و به نوعی فقط به صورت آنلاین می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

کیف پول‌های سرد نیاز به اتصال به اینترنت ندارند و می‌توان به صورت آفلاین از آن‌ها استفاده کرد.

در واقع کیف پول هیبریدی، بخش عمده ای از اطلاعات شما را بر روی سرور‌های اینترنتی نگه می دارد اما برای دسترسی به آن‌ها باید از یک پلتفرم آفلاین استفاده کرد

آدرس کیف پول چیست؟

آدرس کیف پول، رشته­‌ای از حروف و اعداد است که به عنوان شماره حساب برای معاملات رمزنگاری شده محسوب می‌­شود. آدرس­‌ها می­‌توانند به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شوند. هر کوین یک آدرس منحصر به‌ فرد دارد که مشخص می­‌کند روی کدام بلاکچین قرار دارد. این آدرس، موقعیت مکانی است که در آن داده‌ها ذخیره شده و هر گونه تغییر در آن ثبت می­ شود.

توجه داشته باشید برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، تنهای موردی که باید در اختیار دیگران قرار دهید، همین آدرس کیف پول است. هر بار که تراکنشی را در شبکه انجام می‌دهید، می‌توانید از یک آدرس منحصربه‌فرد و جدید استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با سلام
مطالب سایتتون خیلی مفیده
شما دوره ها و کارگاه های تخصصی هم برگزار میکنید؟

موفقیت آمیز بود!

تبریک، با موفقیت انجام شد، از همراهی شما سپاسگذاریم.❤️