|
هاوینگ
|

رپد توکن (Wrapped Token) در بلاک چین و ارز دیجیتال چیست؟

رپد توکن

رپد توکن (Wrapped Token) در بلاک چین و ارز دیجیتال چیست؟

توکن رپد ارز دیجیتالی است که امکان ارتباط میان بلاکچین های اتریوم و بیتکوین را در بستر دیفای ایجاد می‌کند. Wrapped token ارزی است که بر بسترهای مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ارزش ارز دیجیتال رپد توکن وابسته به ارزهای دیگر است. در حقیقت wrapped token یک دارایی بسته‌بندی‌شده است. این ارز در بلاکچین خود قرار دارد و مستقیماً استفاده نمی‌شود. پس هدف از ایجاد توکن رپد چیست؟ باید بدانید که شبکه‌های مختلف، توانایی‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند؛ اما امکان ارتباط آنها با یکدیگر وجود ندارد.

به عنوان مثال شبکه اتریوم از بیت کوین جدا است؛ اما شما می‌توانید با توکن های (WETH و WBTC ) که توکن های رپد هستند، بر بسترهای مختلف پل بزنید و بین دو شبکه ارتباط برقرار کنید.

رپد توکن

Wrapped Token چیست؟

علاقه‌مندان حوزه ارزهای دیجیتال بدون شک این را می‌دانند که جابه‌جایی توکنهای یک شبکه بر بستر شبکه دیگر امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال شما نمی‌توانید اتریوم را بر بستر اسمارت چین جابه‌جا کنید. همین‌طور اگر زمانی که دارایی خود را جابه‌جا می‌کنید، بستر درست را برای آن انتخاب نکنید و شبکه را به اشتباه انتخاب کنید، بدون تردید دارایی شما نابود می‌شود و هرگز به مقصد نمی‌رسد. هدف از رپد توکن، رفع کردن همین مشکل است تا بتوانید از دارایی‌های خود بر بستر شبکه‌های غیربومی استفاده کنید.

ارزش توکن Wrapped Token بسته به ارزش کوینی است که براساس آن ایجادشده است و این توکن در هر زمانی امکان بازخرید دارد؛ یعنی می‌توانید رپد توکن را به شبکه صادرکننده پس داد و توکن اصلی را به جای آن دریافت کرد. به طور کل، ارزش رپد توکن برابر با ارزش کوینی است که به بلاکچین دیگری تعلق دارد.

در دیدگاه کلی، رپد توکن را می‌توان یک استیبل کوین در نظر گرفت که ارزش آن به ارزش سایر دارایی‌ها وابسته است. معمولاً ارزش استیبل کوین‌ها با یک ارز فیات ارتباط دارد اما Wrapped Token در حقیقت یک ارز رمزنگاری‌شده است که به شبکه بلاکچین دیگری تعلق دارد.

در سیستم‌های بلاکچین، زنجیره‌های متفاوتی وجود دارد که از یکدیگر کاملاً جدا هستند و بنابراین امکان جابه‌جایی روی آنها وجود ندارد؛ اما این توکن با فراهم کردن پل انتقالی، باعث افزایش قابلیت مانور در زنجیره‌های مختلف بلاکچین شده است.

 

عملکرد رپد توکن در بلاک چین‌های مختلف چگونه است؟

حالا بیایید درباره رمز ارز WBTC صحبت کنیم. این رمز ارز در حقیقت رپد توکن مرتبط با بیت کوین است که بر بستر ERC20 یعنی بلاکچین اتریوم قرار دارد. با کمک این ارز شما می‌توانید بیت کوین را روی شبکه اتریوم خرید و فروش کنید.

توکنهای رپد به طور معمول توسط یک ارائه‌کننده عرضه می‌شود؛ مثلاً ارائه‌کننده ارز WBTC در ازای هر واحد از توکن، یک بیت کوین ذخیره نماید. دقت کنید که برای ثابت کردن وجود بیت کوین و صحت مقدار آن،، ذخیره این میزان روی یک شبکه بلاکچین انجام می‌شود و ارائه‌دهنده می‌تواند یک فرد یا کیف پول یا یک قرارداد هوشمند باشد.

 

رپد توکن

فرآیند صدور یک واحد رپد توکن

فرایند صدور یک واحد رپد به این ترتیب است کاربر متقاضی، مقداری بیت کوین برای ایجاد رپد توکن برای ارائه‌کننده می‌فرستد، در عوض آن ارائه‌کننده مطابق میزان بیت کوین ارسال‌شده به او ارز WBTC روی شبکه اتریوم صادر می‌کند و درصورتی‌که کاربر بخواهد بیت کوین خود را برداشت کند، همین کار را به صورت برعکس انجام می‌دهد؛ بنابراین این توکن در حقیقت نقش ایجادکننده و نابودکننده را دارد. صادر کردن و نابود کردن این توکن توسط یک سازمان مستقل انجام می‌شود.

چرا ارزش هر واحد رپد توکن با رمز ارز اصلی برابر است؟

علت این مسئله وجود پشتوانه در آن است. در صورت نبود این پشتوانه تعادل به هم می‌خورد و قیمت دچار ریزش خواهد شد. به همین دلیل در زمان استفاده از یک توکن رپد شده باید از اصل بودن و اعتبار ایجادکننده آن اطمینان پیدا کنیم.

 

توکن های رپد شده در شبکه اتریوم

توکنهای رپد اتریوم در حقیقت توکن هایی هستند که بر روی استاندارد ERC20 قرار دارد. ارزش آن با کوین‌های خارج از شبکه اتریوم برابر است؛ یعنی شما می‌توانید در این شبکه از ارزهایی استفاده کنید که بومی شبکه اتریوم هستند؛ یعنی شما می‌توانید در این شبکه از توکنهایی استفاده کنید که بر روی شبکه اتریوم قرار ندارند. البته اید بدانید که برای از بین بردن Wrapped Token مثل هر تراکنش دیگری که بر بستر اتریوم باشد، لازم است که کارمزد اتریوم را پرداخت کنید.

Warpped token بر بستر اتریوم WETH می‌باشد. این کوین بومی و اصلی اتریوم است که برای مسائل مختلف در بلاکچین اتریوم استفاده می‌شود. فعالیت این کوین بر روی شبکه ERC20 است.

 

 همچنین بررسی صرافی کوینکس | صرافی کوکوین | صرافی نوبیتکس | صرافی بینگ اکس | صرافی ال بانک

 توکن های رپد شده در بی ان بی اسمارت چین

توکن های Wrapped Token بر بستر بلاکچین اسمارتین نیز هست. در حقیقت بسیاری از ارزهایی که بر پایه BNB smart chain ایجاد شده است. بایننس بریج این امکان را به کاربران می‌دهد که ارزهای دیجیتال خود را برای استفاده در BNB smart chain به صورت Wrapped Token بر استاندارد Bep20 ایجاد نمایید. زمانی که دارایی‌هایتان را به شبکه اسمارت چین منتقل می‌کنید، می‌توانید از این کار برای معاملات خود استفاده کنید.

مزایا و محدودیت‌های استفاده از Wrapped Token

بسیاری از شبکه‌های بلاکچین استانداردهای توکن خود مانند ERC20 برای اتریوم و BEP20 برای اسمارت چین بی ان بی را دارند اما این استانداردها قابل‌استفاده در چند شبکه مختلف نیست. توکن های رید این مشکل را حل می‌کنند
از طرف دیگر wrapped Token باعث افزایش میزان نقدینگی و استفاده از سرمایه در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌شود.

بسیاری از بلاک چین‌ها استانداردهای توکن خود مانند ERC20 برای اتریوم یا BEP20 برای بی ان بی اسمارت چین را دارند. این استانداردها را نمی‌توان در چند شبکه استفاده کرد. توکن های رپد امکان استفاده از رمز ارزهای غیربومی را در دیگر بلاک چین‌ها فراهم می‌کنند.

با وجود این مزایا، توکن های رپد شده ریسک بالایی نیز دارند. استفاده بیشتر از توکن های رید نیازمند اعتماد داشتن به ارائه‌کننده توکن و دادن سرمایه به آنها ست. در حال حاضر انجام تراکنش‌های واقعی بین شبکه‌های مختلف امکان‌پذیر نیست و برای این کار باید از Wrapped Token استفاده کرد؛ بنابراین باید صادرکننده‌های قابل‌اعتماد را انتخاب کنیم.

همچنین باید بدانید که ضرب کردن و بازخرید کردن توکن های رپد کارمزدهای بالایی هم دارد و می‌تواند برای بسیاری از کاربران موجب آسیب به سرمایه شود.

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

موفقیت آمیز بود!

تبریک، با موفقیت انجام شد، از همراهی شما سپاسگذاریم.❤️